Január 31-én 2016 óta először sztrájkoltak országszerte a pedagógusok, miután hetekig eredménytelenül tárgyaltak a kormánnyal a követeléseikről, többek közt béremelésről, munkaterhek csökkentéséről. A szakszervezetek azt is jelezték, hogy március 16-án határozatlan idejű munkabeszüntetés jöhet, ha addig sem teljesítik a feltételeiket. Mire a kormány egy február 11-i rendeletben írta elő, hogy úgy sztrájkolhatnak a tanárok, hogy gyakorlatilag sehogy. Ezt követően szerte az országban polgári engedetlenségi mozgalom indult, naponta csatlakoznak újabb és újabb iskolák tanárai, egyházi iskoláké is. Egy középiskolai tanár, aki szintén az engedetlenek közt van, most az utóbbi 25 év történéseit bemutató feature-ben – korábbi naplóbejegyzéseit, elképzelt és valós levelezéseit sajtóhírek töredékeivel szubjektíven összefűzve – írta meg nekünk, ő hogyan jutott el idáig.
1997. február, levélrészlet:
Nagyon jó lenne menni veletek valamerre, de most biztos nem tudok. Iszonyú nagy munkában vagyunk a suliban, nagyon izgi. Helyi tantervet írunk, saját pedagógiai programot.
Elképesztően okosak a kollegáim, kurva jó ez az iskola.
Tegnap például benn voltunk estig, de mindenki tök lelkes. Mi találjuk ki, hogy milyen lesz a suli a következő években – el nem tudom mondani, ez mennyire felemelő. Jó, tudom, ez most nagyon gázul hangzik, de ezt nem lehet elmesélni, ha nem vagy benne.
—————————————————————————————————————————————-
2000. február, e-mail-részlet:
Drága Barátném,
bocs, megint elrohant 2 hónap. Borzasztó ez a daráló. Annyit készülök az órákra, hogy semmire nincs időm. Azért amikor bevállaltam a médiát, nem gondoltam volna, hogy ennyire nincs semmi anyag hozzá. Minden hétvégén non-stop filmrészleteket keresek, tegnap végigpörgettem (persze gyorsítva) 3 jancsót, 2 antonionit meg 2 godard-t, hogy találjak 3 x 10 percet.
Ja, és be kell vállalnom még legalább 1 magántanítványt, mert az egyik állandóan lemondja az órát.
Abba kéne hagyni ezt az egészet és keresni valami normális munkát. Nonszensz, hogy nem tudok összekaparni hetvenezret sem.
Ti hogy vagytok?
—————————————————————————————————————————————-
2001. február, e-mail-részlet:
Végre megint mindenki együtt van, van végre egy dolog, amiről ugyanúgy gondolkodunk. Mindenki beleállt, érted? …
Dehogy, nincsenek illúzióim, de mégis legalább valamit kimondtunk, hogy ezt így nem lehet tovább ennyiért. Viszont, ha nem lesz eredménye, akkor tuti keresni kell más melót.
———————————————————————————————————————————–
2001. február 13., részlet egy pedagógusok által a Népszabadságban megjelentetett egész oldalas fizetett sajtóhirdetésből:
„Pedagógus-önbecsülésünk és gyermekeink (az Önök gyermekei) jövője iránti felelősségünk miatt nem vagyunk hajlandók és jogunk sincs tovább játszani mindenkori kormányzat által ránk, óvodapedagógusokra, tanítókra, tanárokra kiosztott megalázó szerepet.”
Mindeközben 2001. január 1-jétől a minimálbér bruttó 40 000 Ft, egy kezdő általános iskolai tanáré 47 100 Ft, egy kezdő középiskolai tanáré 55 300 Ft.
————————————————————————————————————————————
2001. február, e-mail-részlet:
Azt meséltem már, hogy fogadni fog minket a Pokorni?
2005. december, e-mail-részlet:
Tömény három nap. Minden nap estig benn. Annyi káprázatos tehetség, hogy sírni tudnál. És nem csak zenében, versben, hanem minden, amivel fellépnek sűrű, gondolattal teli, izgalmas… Ilyenkor azt érzem, érdemes, mert biztosan kellünk hozzá, hogy mire 16-18 éves lesz valaki, ilyen sokoldalúan tehetséges legyen, ennyire ragyogó…
————————————————————————————————————————————–
2006. szeptember 23., e-mail-részlet:
Csak, hogy tudd értékelni, milyen jó is, ha van ideje az embernek, leírom, nekem hogy telt a hét! (mert olyannyira meglepett, amikor olvastam amit a kinti H&M-ről írtál, hogy divat is van, vagyis lesz a télen, most olyan távol kerültem ettől. Épp ma néztem, hogy a tavalyi harisnyáim milyen szakadtak, és el nem tudom képzelni, hogy mikor jutnék be a városba vásárolni)…Tanév eleji őrült rohanás van. Ezeket kell megoldani szept. 30-ig: felvenni, kitölteni a faktosnaplót, kisnaplót, OKTV-jelentkezés, előrehozott érettségire jelentkezés, taneszközbeszerzés, tankönyvrendelés, pénzbeszedés, tanmenetek leadása, osztályozó vizsga anyagának összeállítása, munkaközösségi értekezlet. Ezen kívül beindult a délutáni fakt, fogalmam sincs, mit akarok pontosan, rendesen le kell ülnöm végiggondolni, hetekre lebontani….Ja, és korrepetálnom kell 1 gyereket, aki máshonnan jött, le van maradva németből. Tanítok 1 új könyvből, nem hiszem el, hogy minden második évben új könyvet kell kipróbálni, mert mind szar. Meg kéne tanulnom kb. 150 új nevet, névsorokat írni a csoportokhoz….
Szóval, élvezd, ha épp nincs sok dolgod, sétálj nagyokat, amíg jó idő van nálatok!
—————————————————————————————————————————————
2011. február, sms
egyszerűen sírni tudnék. ezzel totálisan kinyírnak mindent, ami még a tanításban jó volt. nem akarom elhinni, hogy ez a törvény átmegy. miért nem látja mindenki, hogy ez egyszerűen gyerekellenes?
—————————————————————————————————————————————
2011. Címek a sajtóból
Aláírásgyűjtés indul Hoffmannék terve ellen
Levelet kapnak az iskolák: aláírásgyűjtés indul Hoffmannék terve ellen
—————————————————————————————————————————————
2012.március 15., Milla-tüntetés
Részlet a Hálózat A Tanszabadságért képviselője, Stribik Ferenc beszédéből:
„A Hálózat A Tanszabadságért azért küzd, hogy iskoláinkban szabad és gondolkodó embereket neveljünk. A kormányzat azonban nem akarja ezt. Olyan országot akarnak, ahol a hatalom által előírtakat a nép kussolva, engedelmesen teljesíti. Elnyomó iskolát akarnak, ahol megfélemlített és fásult tanárok fegyelmezik diák alattvalóikat. (…) Mutassuk meg gyermekeinknek, tanítványainknak, hogy nem szolgák, hanem autonóm emberek vagyunk. (…) Sztrájkoljunk! Ha kell bojkottáljuk a vizsgáztatást! Mutassuk meg, hogy bátor emberek vagyunk, akiktől elidegeníthetetlen a szabad véleménynyilvánítás méltósága!”
————————————————————————————————————————————
2014. szeptember, e-mail-részlet:
Én egészen biztosan nem fogom egy portfólióban bizonygatni 20 év tanítás után, hogy mennyire vagyok alkalmas. Tartsak meg 2 kirakatórát és akkor majd egy 60 órás gyorstalpalón kinevelt ellenőrök megmondják, hogy mennyire felelek meg az oktatási hivatal által kitalált értelmetlen kategóriáknak… Nem, ebben nem szabad részt venni, mert a részvétellel hitelesítjük az egész mocskot. Az egész csak arról szól, hogy kezdjük el szembefordulni, egymáson taposni, legyenek jobbak, meg legjobbak. Harc a koncért, hánynom kell… Akkor majd kirúgnak. Írják le, hogy 20 év után, x diplomával alkalmatlan vagyok. Tudod mit, nem is bánnám.
—————————————————————————————————————————————
2017. február, e-mail-részlet:
Régen írtam. És annyi mindent, hogy nem is tudom, hol kezdjem. Györgyi néni is elment az oviból valami alapítványiba. A fél csoport újra bepisil délután, a fiúk elkezdtek újra verekedni az udvaron, a lányok egymás haját tépik.
————————————————————————————————————————————-
2020. február, Facebook-poszt
Van ez a NAT elleni petíció, amit szerintem százezreknek kéne aláírnia.
Még akkor is, ha az oktatásban ennél sokkal súlyosabb problémák halmozódtak fel az elmúlt évtizedben.
Ezek egy része látható volt a köznevelési törvény első tervezetének megszületésekor már, majdnem 10 éve, de az élet túlszárnyalta legrémesebb rémálmainkat is: iskolák kényszerállamosítása, tankönyvpiac monopolizálása, tankönyvválasztás szabadságának megszüntetése, a pedagógiai munka szabadságának korlátozása, szakképzés, szakközépiskolák szétverés, a pedagógushiány elhazudása és figyelembe nem vétele, kényszer óvodáztatás és kényszer-beiskolázás 6 éves kortól, tankötelezettség 16 éves korra csökkentése, a diákok terheinek növelése, az alternatív iskolák vegzálása, magántanulói státusz állami döntnökök kezébe adása, egyházi iskolák vs. állami iskolák közti fejkvóták különbsége, mindenféle (akár érettségit is érintő!) rendeletek nem felmenő rendszerben történő bevezetése, KLIK és centrumok, tanker-mammutok ránkültetése, az igazgatók jogkörének elvétele, életpályamodellnek csúfolt, minőségmérésre alkalmatlan beépített feszültségakna, pedagógus- és egyéb okt-nevelési intézményben dolgozók bérének mélyrepülése, fizetéscsökkentés, ingyenmunkára kényszerítés (lásd helyettesítés és egyéb pótlékok elvétele), az egyetemi oktatók szégyenletes bére, szegregáció, gyógypedagógusok és fejlesztő pedagógusok égető hiánya, a nyelvtanfolyam-svindli bevezetése, a középiskolai központi felvételik gyerekellenessége, súlyos esélyegyenlőtlenség növelése, pénzlenyúló álprogramok, ránk rohadó iskolaépületek…
Most hirtelen ennyi jutott eszembe, de biztos lehet bőven folytatni a sort. És igen, akkor még jön ez a NAT is. Cseppben a tenger. #nonat
————————————————————————————————————————————-
2022. február 23. Futótűzként terjed a polgári engedetlenség, az ország egyik legjobb iskolája is tiltakozik
Nyilatkozat
Tájékoztatjuk Önöket, hogy mi, a … alulírott tanárai 2022. február 22-én a polgári engedetlenség eszközével élünk.
Ezzel tiltakozunk a Magyar Közlönyben 2022. február 11-én megjelent 36/2022 (II. 11.) sz. Kormányrendelet ellen, amely meghatározza, hogy milyen oktatási- nevelési tevékenységekben köteles részt venni a pedagógus sztrájk esetén. Ez a rendelet az esetleges sztrájkot a tényleges érdekérvényesítésre alkalmatlanná teszi.
– ———————————————————————————————————————————– —
A tanárok polgári engedetlenségi mozgalmához csatlakozókról folyamatosan frissülő információkhoz lehet jutni a TANÍTANÉK Facebook oldalán.
Tetszett ez az írás?!
Ha igen kövessen bennünket a Facebookon, Instagramon, iratkozz fel a Youtube-, Podcast– vagy Spotify csatornánkra!
Ez is érdekelhet
-
Adománytaxi Road Movie – Piac, purdék, cigány lecsó
-
Visszajövünk! – Zárás előtt: négynapos ünnepi nyitvatartás
-
Keresd a nőt! – hiánypótló online kiállítások
-
Hogy a nők végre elhiggyék, képesek tenni magukért – interjú az endometriózisról
-
Menekülőcsomag: pánik vagy előrelátás? – Praktikus tárgyak és mentális segítség egy pakkban