nagybernadett

Szállj ki a dobozból és szállj be a dalba! Interjú Nagy Bernadett énekessel.

Nem mindenkinek áll jól a karanténvideó. Az elmúlt hetekben, hónapokban keringtek olyan felvételek is bőven a közösségi médiában, amelyekből csak éppen az hiányzott, amire egy ilyen furcsa, abnormális időszakban annyira ki voltunk éhezve, a játékosság és a könnyedség. Helyette sokszor  kaptunk modoros, komolykodós giccseket. És akkor jön –  mit jön, inkább beszáguld – Nagy Bernadett, és viszi magával munkatársunkat, Miklusicsák Alizt is,  tökéletlenül, bájjal és lélekkel… 

Egy időben, ha  tíz percet álldogáltam a Gárdonyi tér vagy a Villányi út környékén, biztosan elsuhant mellettem egy rövid hajú, sréhen oldalra nyírt pajkos mosolyú nő holland bringán. Kerékpárján gyerekülés, csomagok, lendület. Köszön hangosan, integet úgy, ahogy az mifelénk kisvárosban szokás, átkiabál, hogy helló, bébi! Azt gondolnád, biztosan zenét hallgat, és hogy könnyű az INXS-számból vigyorogni. De nem, nincs fejhallgatója: a zene a sejtjeiben van. A dajer.hu oldalán olyan nőket szeretek nektek bemutatni, akiket irigylek, és most Bernadetten a sor, aki klasszikus énekes és a karanténban arra kért minket, hogy szálljunk be a dalba.

Szállj csak be!

 

dajer.hu: Szeretném leszögezni, hogy nekem frászom van attól, ha elmegyek egy koncertre és a művész felhív a színpadra énekelni. Mindig úgy érzem, hogy naná, engem ide hülyének invitáltak. De ez a Facebookon működik. Neked honnan jött az ötlet, hogy szálljunk be a dalba egy közösségi oldalon? Nagy siker lett, rengeteg követővel, együtténeklővel.

Betti: Márciusban otthon tespedve néztem a sok karanténvideót, és azt olvastam valahol, hogy ezekkel a videókkal fogunk majd kijönni a karanténdepresszióból. Ekkor arra gondoltam, hogy ezzel a passzív nézéssel én biztos, hogy nem tudnék kijönni a mélyből, hacsak nem leszek én is részese valaminek. Ok, de akkor én milyen karanténvideót tudok létrehozni, amiben lehet másokkal kapcsolódni, és nem üzletszerű? És elkezdtem kísérletezni. Először egy holland együttestől kaptam felkérést, hogy készítsek egy anyagot, aztán rákaptam az ízére, és most már nem tudok leállni.

 

dajer.hu: Gondolhatnánk, hogy neked könnyű ilyeneket létrehozni, hiszen profi énekes vagy, de ha alaposabban szemügyre vesszük a vidókat, sokkal több van bennük, mint pusztán profi éneklés. Játékosság, pedagógia és humor, mindez lazán, pár percben, amibe nézőként én is bekapcsolódhatok. Jobb, mint egy énekóra!

Betti: Évek óta kísérletezünk szakmabeli barátnőimmel, hogy olyan koncerteket hozzunk létre, ahol a nézőnek nincs komolyzenefrásza, hanem belefeledkezve hallgathatja a zenét. Úgyhogy amikor az első videót elkészítettem, akkor mindamellett, hogy profi anyagra törekedtem, próbáltam arra is figyelni, hogy ne csak magamutogatás legyen. Ne csak azt lássák, hogy Betti milyen jól elénekli magával a kánont, ne csak a művésznőre és a művészetre tekintsenek, hanem az emberre is, aki játékra csalogat és üzen neked. Közben nekem is el kellett fogadnom, hogy néha elcsúszok, vagy nem vagyok pontos, remeg a kamera, rossz a fény, de ezzel is azt szeretném erősíteni az emberekben, hogy a tökéletlenségben van a motívum, a báj és a lélek. Ez talán sikerült is, mert sokan küldték vissza a saját hanganyagukat, ahogy velem énekeltek.

dajer.hu: Nekem erőt adott a természetességed is, és hogy nincs szemfényvesztés. Nagyon sokan próbálkoztak a karantén alatt hasonlóképpen megnyilvánulni, és szomorúan tapasztaltam, hogy igazából éppen a befogadót nem avatták be a műbe. Nem örültem, amikor nekem csak annyi volt a feladatom, hogy lájkoljam a bejegyzést és leboruljak a művész előtt. Tőled finom zenei terelgetést is kaptam. Abban biztos voltam, hogy pedagógiai érzéked is van. Pontosan mi is a végzettséged, a munkád?

Betti: Kétféle zenei diplomám van. Ének-zene tanárként és karvezetőként végeztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, utána elmentem Hágába, ahol magánénekből szereztem diplomát. Így lettem énekese a Holland Bach Társaságnak, de valóban nem áll tőlem távol a pedagógiai szemlélet sem.

dajer.hu: Na jó, ez most olyan mesésen hangzik. Ugye nem itt lesz vége az interjúnak? Elmesélnéd, milyen út vezet egy holland együttesig?

Betti: Hát hosszú, rohadt hosszú!

dajer.hu: Pontosan ez érdekelne engem.

Betti: Nagyon szép lenne azzal kezdeni, hogy húszévesen észrevett egy mester, meghallotta tündöklő hangomat, és onnan egyenes út vezetett a sikerig. Egyáltalán nem így volt. Én egy kicsi faluban, Jákfán születtem. Ott nem megszokott dolog, hogy a gyerekek más szakmát választanak, mint a szüleik. Én is csak titkon éreztem a vágyat, hogy más lehetőséget válasszak, ahol önmagammal lehetek. Jártam zeneiskolába, de a zongorázás kevésbé ment, viszont a szolfézstanárnőm, Janzsó Andrea , aki nagyon különleges személynek tűnt – finom illata volt és cigarettázott –, ő mondta nekem, hogy látja, a zongorával kínlódom, miért nem felvételizek szolfézs szakra a szombathelyi konziba. Olyan ősbizalmat fektetett belém, hogy onnantól kezdve minden feladatot megugrottam, így sikerült a felvételi. És utána is, ha Paulik Ákos és Ecsedi Zsuzsanna szolfézstanáraim nem mondják nekem azt, hogy vagy a Zeneakadémia, vagy semmi más, akkor maradok továbbra is vidéken, és próbálkozom az ottani főiskolán. Ezek az emberek mindig éppen a legjobb pillanatban tették ezeket a kijelentéseket. A pillanatokra, az érzésre most is emlékszem. Aztán felvettek a Zeneakadémiára, de mindig úgy éreztem, hogy zongorából, dallamírásból és szolfézsból gyenge vagyok. Azt viszont minden tanárom megjegyezte, hogy van egy szuggesztív előadásmódom, amivel minden balhét elviszek.

dajer.hu: Ezek szerint te a Zeneakadémia után nem folytál bele az itthoni tanításba, hanem új utakat kerestél.

Betti: Próbáltam belefolyni, nekem elhiheted. Tanítottam, de hamar kiderült, hogy én énekelni szeretnék. A Zeneakadémia ének szakára viszont nem vettek fel, pedig oda vágytam. Az igazi énekesek közé. Abba a dobozba vágytam, amelyikbe igazán nem is férnék bele, és ez így van jól. De engem a magas fokú koncentráció, a közlésvágy és az extra dimenzió miatt vonzott ez a szak, amit például Jessye Norman vagy Joyce DiDonato is képvisel előadóként. De ahhoz előbb ki kell csomagolni ezt a dobozt, lehántani a sok sallangot, a szép ruhát, a nagyszínpadot és a kézcsókot. Persze ez is hosszú idő, míg rájössz, hogy mi a lényeg. És ha ez a pillanat eljön, akkor lehet ilyen játékos videókat készíteni, ahol az egyik ablakban én vagyok, a másikban pedig Messi képe vagy egy póniló.

 

dajer.hu: Ezzel el is érted, hogy mindenki tud hozzád kapcsolódni: a nagymama az áriák, a gyerekes családok a gyerekdalok miatt, az ellenálló focista fiúk addig meg nézik Messi képét. Magyarországon ez még ritka.

Betti: Külföldön programjaik vannak a zenei intézményeknek arra, hogyan érjék el a gyerekeket, fiatalokat. Itt is vannak kezdeményezések, de talán egyéb nehézségek miatt ragaszkodnak a régi keretekhez, a megszokott módszerekhez. Az egyetemen a fiatalok már nem így állnak a komolyzenéhez, mint ahogy minket oktattak, ők már pontosan érzékelik a Youtube kapcsán, hogy mik az új irányok.

dajer: Térjünk vissza hozzád. Szóval a tanítás nem ment, de…

Betti: …de felvettek Hágába ének szakra, aztán a Holland Bach Társaság akkori vezetője, Jos van Veldhoven hallott énekelni, és előéneklés nélkül meghívott az együttesbe. És ugye minden énekesnek Bach a mindene. Ennek több, mint tíz éve. Velük járok koncertezni Európába, köztük tanultam meg, hogyan lehet a klasszikus kereteket megtartva, ízlésesen, világszínvonalon előadni. Tíz éve ingázom Magyarország és Hollandia között. A férjem és a két gyerekem itthon vannak, én havonta néhány napra elutazom dolgozni. Amikor pedig itthon vagyok, akkor a két örömegyüttesemet szervezem, a K. POP Kő-Papír-Olló Projektet és a Neked 8-at. Velük szoktunk kísérletezni azzal, hogy miként lehet a komolyzenét a játékosságával és egyszerűségével közelebb hozni a nézőhöz.

dajer.hu: A két együttes között mi a különbség?

Betti: A Neked 8-ban vannak férfiak is.

dajer.hu: Ennyi?

Betti: Igen. Na jó, a K.POP Kő-Papír-Ollóban hárman vagyunk nők, és ez egy terápia is nekünk. Három barátnő, akik hosszan tudnak próbálni és mindennel bíbelődni. A Neked 8-ban a férfiak miatt nemcsak a repertoár és a hangzás más, de a koncertek dinamikája is, jobban is kell strukturálni, más keretek kellenek. Fontos a férfiak jelenléte, sok mindent feloldanak.

neked8

 

k.pop4 scaled

Dajer: …és José Cura, vele hogy szálltál be a dalba?

Betti: A Joséval és a többi Budapesten fellépő sztárral való szerepléseimet a helyi koncertszervezők intézik. Ezek a művészek a MÜPÁBAN lépnek fel, és ha szerencsém van, hogy éppen itthon vagyok és hívnak, akkor boldogan megyek. Ezektől a zseniális művészektől lehet megtanulni a profizmust, az alázatot és azt, hogy a zenéhez nem kell smink, ruha, díszlet. Elég, ha az üzenetet átadjuk. Amikor ilyen művészekkel dolgozom, mindig arra gondolok, hogy én ugyanolyan jákfai lány vagyok, mint akik otthon maradtak, csak közben szerencsém volt és találkoztam sok csodálatos művésszel. Úristen, most ez olyan giccsesen hangzott, hogy mindjárt dalra fakadok!

conJosé4

Info:

Betti dalába minden kedden be lehet szállni, nézd csak!

youtube csatornája

honlapja: https://bernadettnagy.com/

itt tudod támogatni: https://partolo.hu/muveszek/nagy-bernadett/

 

A dajer.hu Nem mondod?! De durva! közösségi adomángyűjtő kampányát itt támogathatod.

Köszönjük, hogy mellénk álltál! Az adjukossze.hu felületen június 11-ig, intenzív kampánnyal minimum 700 ezer Ft-ot szeretnénk összegyűjteni, és reméljük, hogy aznap este ezt még megfejelhetjük majd egy szép összeggel a Gyökerek és Szárnyak Alapítvány Élő Adás online estjén. Szeretettel várunk ott is mindenkit!

 

Együttműködő partnereink: 

gy sz logo      Élő Adás Online logó ÉAO2020        nate logo