Boritokep fotoMiklusicsak Aliz

Fotó: Miklusicsák Aliz

Romboljunk fejszével, teremtsünk másképpen

A járványhelyzet rengeteg kreatív ötletet dob felszínre a házhoz szállított alapanyagok mellé elvitelre rendelhető sztárséftől az e-színházon át a saját kerítésre függesztett műalkotásokat bemutató kaputárlatig. Az a kirakatkiállítás is képzőművészeti vásárnak indult, amely most Budapest belvárosában, több helyszínen tekinthető meg egy kellemes séta keretében, november 21-ig. Miklusicsák Alíz, aki végigjárta és ajánlja szíves figyelmünkbe a szokatlan kirakatnéző túrát, rögtön foglaltkirakat-mozgalmat™ szeretett volna indítani, mondván, a város tele izgalmas, üres önkormányzati üzlethelyiségekkel. De egyelőre kukkantsunk be például a Gerbeaud-ba!

Dajer_Tamogatom

#flashshow #easttopics #kirakat #Qr-kod

A karantén pozitív hozadéka, hogy az elsők között hallhattam a FLASH SHOW projektről. Márciusban küldött egy sms-t a szomszéd lány, hogy ketten a párjával önként vállalt karanténban vannak, ha tudnak valamiben segíteni, jelezzük. Egyetlen fal választott el tőlük évek óta, de szinte semmit nem tudtunk egymásról. Békeidőben mindenki rohant valahova, lépcsőházban egy gyors helló, aztán ennyi. De amikor megállt az élet, a házunk udvarára vittük le a gyerekeket és a kutyát. A húsvéti sonkát is együtt ettük a kertben, arról beszélgettünk, kinek milyen projektje bukott be, milyen ötleteket rombolt szét a világjárvány – és közben éreztük, hogy van ebben a bezártságban valami teremtő erő is. Nagy Alexandra pszichológus, képzőművészeti menedzser, Péli Barna szobrász és Zsiga kutya lett néhány hétig a családunk. Akkor hallottam először arról, hogy szeptemberben lesz egy FLASH SHOW nevű képzőművészeti vásár Budapesten.

Kígyós Fruzsina esztéta-kurátor és Nagy Alexandra, az Easttopics galéria munkatársai, valamint egy magát felfedni nem kívánó férfi (amúgy kinyomoztam, Rápolthy Balázs) már egy éve szervezték a FLASH SHOW Marketet, kelet-európai független kortárs művészek vásárát a Károlyi-palotában, amelyen húsz galéria vett volna részt egy-egy művésszel. De csak volna, mert a járványhelyzet átírta a forgatókönyvet.

1. kep a csapatrol scaled
Fotó: Dávíd Bíró
Kígyós Fruzsina, Nagy Alexandra, csendestárs

 

#patyolat #gerbeaud #mercurehotel #szalamibolt

Viszont a már leszervezett görög, szlovák, szerb, észt, lengyel, cseh és szlovén művészek szereplését nem mondták le, inkább létrehozták a FLASH SHOW 0. edition nevű programot – ezzel jelezve, hogy jövőre indítják el az eredeti koncepciót. A budapesti belváros több pontján kirakatkiállítást szerveztek, amely 100%-ig Covid-biztos. Vezetett séta keretében nézhettük meg a művészek képeit, installációit, videóit, szobrait, közben az alapítók beszéltek az alkotókról, és két kirakat között Torma Tamástól egy kis helytörténetet is hallhattunk. Többnyire elhagyott, lepusztult üzlethelyiségekbe költöztek be ezek a progresszív alkotások, de például a Gerbeaud cukrászda is felajánlott a program számára 4 kirakatot. Egészen abszurd volt látni, ahogy a sajtosperec-reklám mellett Jaroslav Kysa a videómunkájában megsemmisít egy több mint négyszázmillió éves trilobita fosszíliát. A híres cukrászda másik ablakában pedig a boszniai Selma Selman ver szét porszívókat fejszével egy videóban. A fiatal roma származású művész Önarckép (2017) című performanszában a női rabszolgaságra reflektál, amelyben évszázadok óta élnek a családjuk fenntartásáért dolgozó asszonyok. Selman nemcsak társadalomkritikai, politikai és művészeti megnyilvánulásairól híres, de ő az alapítója a „Húzz a suliba” elnevezésű szervezetnek is, amely a világ minden táján, szegénységben élő roma lányoknak segít az önérvényesítésben.

A tallini Alexei Gordin munkái a Mercure Hotel kirakatában kaptak helyet. A művész ironikus történetmesélőként definiálja magát, és a tavalyi performanszáról a PECSA-ban forgatott film képeit elnézve ehhez nem fér kétség: rólunk, magyarokról is megalkotta gunyoros társadalomkritikáját (Gazdag Műgyűjtők), amikor a szétrombolt régi piacon gazdag műgyűjtők után kutat.

Kep.2 scaled
Fotó Dávid Bíró
Alexei Gordin / Untitled, Rich Art Collector

Ahogy ezek előtt a szebb időket látott kirakatok előtt megálltunk, akaratlanul is a rombolás, pusztulás érzése kapott el. Dühös lettem, hogy ezeket a tereket miért nem lehet odaadni fiatal vállalkozóknak, művészeknek, hogy újragondolják és újrateremtsék a helyiségeket. Én, aki évekig a Tűzraktár épületében szerveztem és kísértem a művészi alkotómunkát, nem tudok attól elvonatkoztatni, hogy ezek a kietlen üzlethelyiségek mennyire inspirálják a művészeket, és milyen jó lenne, ha nem csak egy ilyen program adhatna lehetőséget nekik. A Borsos Lőrincz néven alkotó Borsos János és Lőrincz Lilla művészpáros Beszéd a forgószélből című installációja is azt az érzésemet erősíti, hogy ezekből a terekből új, művészi valóság jöhet létre: a belső káosz, amit elfed a fekete festék, s amibe a „Neverending Sorry” felirat ad bepillantást, műalkotássá alakul.

kep. 3 scaled
Fotó: Dávid Bíró
Borsos Lőrinc / Speech From The Whirlwind

A lengyel fotóművész, Ada Zielinska viszont éppen a „rendbe” költözött be, Varsó egyik felhőkarcolójának irodájába. Home Office nevű képén látható önként vállalt börtöne, amelyet ő maga lakott le hetek alatt, általa jött létre a káosz. Zielinska így reflektál az őt körülvevő széteső világra, s ezt egyben önterápiára is használja, miközben próbálja kontroll alatt tartani a végesség érzését.

kep 4 scaled
Dávid Bíró
Ada Zielińska / Homeoffice

#rombolas #kaosz #szeteses #anyagreinkarnacio #ujjaszuletes #masodikhullam

A séta utolsó állomása a VI. kerületben található: a Király utca egyik kirakatában Péli Barna szoborcsoportja látható. Péli korábbi munkáit ismerem a Tűzraktárból, hiszen Galbovy Attilával és Kovách Gergellyel évekig a gyárban volt az alkotói bázisuk. Azóta alkalmazott művészként dolgozik hollywoodi filmekben, ritkán állít ki. Purhabból készült szobrait előbb szétrombolja, majd a következő kiállításra újraformálja. Szoborcsoportjai többnyire abszurd életképek, amelyek éppúgy megjelenítenek összetett, mint banális viszonyokat. A Király utcai kirakatba kiállított Alles Good nevű munkája egy találkozás pillanatát nagyítja ki. A főszereplők, Rácsodálkozás Képessége és Felismerés Öröme közös gyermeküket tartják a kezükben, és karácsonyfadísz szemeikkel boldogan néznek a jövőbe. Nem foglalkoznak azzal, hogy kinek mi a szerepe a családban: az apa magas sarkú cipőben és csipketütüben pózol a markáns arcú, az átlátszó bébidoll alatt meztelen nő előtt.

kep.5 scaled
Miklusicsák Aliz
Péli Barna / Alles Good

 

További információk:

A művek megvásárolhatók!

Helyszínek:

  • Kecskeméti utca 14. (Mercure Hotel)
  • Vitkovics Mihály utca 3-5.
  • Toldi Club
  • Gerbeaud Café
  • Király utca 27.

Dajer_Tamogatom